Inimene hakkab ka oma kulutustelt käibemaksu tagasi saama

Jälgides meie maksusüsteemi
ning retoorikat nüüd juba ammusest ajast (Mart Laar ja Siim
Kallas), siis see riik on mõeldud algusest peale olema
vabaturumajanduslik riik.
Vabaturumajanduse põhimõte
on, et igaüks on jumalasarnane, igaüks ise otsustab ja vastutab
ning saab ka tulemi. Alus on ka olemas selleks: inimene on loodud
Jumala näo järgi ja tark inimene uurib Jumala tahet oma tegemistes
lisaks matemaatika algtõdede ja erialaste teadmiste omandamisele.
Vähemalt kindlasti nende kõrval.
Eelnimetatu ellu viimiseks
tuleb viia läbi strateegiline uuendus, mis on lihtne, ning andma
inimesele mõista – sina otsustad, sina vastutad ja sina saad tulemi.
Selleks strateegiliseks
uuenduseks on lubada igal inimesest (füüsilisest isikust)
maksuresidendil tulumaksuvaba määra pluss käibemaks ulatuses
ostudelt käibemaks tagasi küsida riigilt ja selle kohta küsimusi
ei küsita.
Püüan natuke enam lahti
kirjutada. Nimelt on majandusest teada tõde, et tulud miinus kulud
võrdub kasum. Juriidiliste isikute (põhimõtteliselt loe: äriühing)
puhul on see elementaarne tõde ning ettevõte saab oma ettevõtlusega
seotud ostudelt käibemaksu tagasi küsida, tingimusel, et ta paneb
müügihinnale käibemaksu peale. Riik möönab, et käibemaksu
kogumine ilma tagastamiseta pärsib ettevõtlust. Seda sama põhimõtet
rakendab riik ka tulule. Tervet tulu äriühingu puhul ei maksustata
tulumaksuga, üksnes tulule, mis ületab kulusid ning seda
nimetatakse kasumiks. Eestis lükatakse seda veel dividendide
väljamaksmise hetkele, kui välja jätta pangad, kes nüüd maksavad
mingi osa kohe ära. Riik saab aru, et maksud pigem pärsivad
ettevõtlust. Kui ettevõtlus on pärsitud, siis pole võimalik
tegutseda ja leiba teenida.
Mina väidan, et seda sama
võtet tuleb kasutada ka inimese puhul. Inimene peab, nimelt, esmalt
perele, aga palju ka tööandjale-koostööpartnerile ning lõpuks
midagi ka riigile panustamiseks tegema kaudseid aga hädavajalikke
kulutusi – toit, transport, meelelahutus jm. Esialgu rakendaks seda
vabastust sellele 500-le eurole, mis meil on praegu tulumaksuvaba.
Tavapäraselt kui osta poest kuus 600 euro eest kaupa, siis sellest
käibemaksu osa on 100 eurot ja ülejäänud 500 loetakse poe tuluks.
Seda mõtlengi 500 pluss käibemaks all, mille pealt on inimesel
õigus käibemaks tagasi küsida riigilt. Riik maksab tagasi
maksimaalselt 100 eurot kuus ostudelt, mille inimene on teinud
(iseasi, kas maksta jõudnud, nt kui ostis järelmaksuga). Riik
teatud mõttes arvestab juba praegu, et vähemalt 500 eurot on
kulutuste osa ning võtab vähem maksu. Loogiline on see ka
käibemaksu alt vabastada, sest see on samuti universaalne maks
erinevalt aktsiisist.
Miks see on vajalik?
  1. 500 eurot inimese
    kohta on tänapäeval mõistlik minimaalne kulu, et inimene lihtsalt
    elus püsiks. Võib ka öelda, et kui inimene elus pole, siis pole
    sel ettevõtluse arendamisel üldse mingit mõtet – ettevõtlus peab
    toetama inimest, mitte vastupidi. Kuna ka riik on loodud inimesele,
    siis peab riik igati toetama inimese elu ja toimetamist.
  2. Selle sammu väärtus
    on kõige enam 1,5 miljardit eurot täiendavat raha majandusse
    aastas, mis tuleb praeguste maksulaekumiste arvelt. 1,2 miljonit
    inimest x iga kuu 100 eurot kokkuhoidu on 120 miljonit kuus ehk 1,44
    miljardit aastas. See on see maksimaalne summa, mille me praegu
    sundkulutustelt riigile anname, sest juba praegu on osad kulutused
    käibemaksuvabad, nt korteri üür selle üürimisel.
  3. Tööandjatel väheneb
    palgasurve. Palga tõstmine ei peaks olema eesmärk omaette, ikka
    ülejääk peaks olema. Selle idee järgi saab ülejäägi vähema
    maksukoormuse abil.
  4. Vähem inimesi peab
    tulema lihtsalt ellujäämise eesmärgil toimetulekutoetust
    taotlema. Väga palju uusi töökohti, mis omakorda vähendab
    inimeste hulka, kes peavad toimetulekutoetust taotlema. Muidu tuleks
    raha tagasi riigihangete kaudu, mis on aga piiratud seltskond
    saajaid.
  5. Vabaturumajandus
    hakkab õitsele, sest ostetakse seda, mida tahetakse, aga mitte mida riik
    riigihanke korras või ametnikelt saadavate tegevuste näol ette
    määrab.
  6. Riik saab üheselt
    selgeks, et inimene ei ole riigi ees aruandekohustuslane, et mida
    inimene endale ostab. Inimene samuti saab sama asja selgeks. Kuna
    küsimusi ostude sisu kohta ei küsita, ei tohigi küsida, üksnes
    pistelised kontrollküsimused pettuste vähendamise tarvis
    koondsummade osas ühe tšeki lõikes (algsumma, käibemaks ja
    lõppsumma), siis inimene ei pea põhjendama, miks ta ostis nt
    pardikujulise kuldklotseri. Tahab nälgib ja ostab pardikujulise
    kuldklotseri.
  7. Deklaratsioonivormid
    on meil olemas, natuke vaja vaid täiustada (osade väljade täitmine
    tehniliselt blokeerida mõtetute probleemide vältimiseks).
  8. Tegemist pole
    kodanikupalgaga, mis tähendab, et pistelise kontrolli käigus
    avastatud võltsitud andmed toovad raha riigile tagasi.
  9. Kompensatsiooniks
    saab enam inimesi tööd ning palga suurenemisel maksuvabastus enam
    ei suurene, mis tähendab, et sealt hakkab riik raha tagasi juba
    teenima.
  10. Mida me sellega
    lisaks saame? Välismaalased, turistid, maksavad kokkuvõttes
    kaudset eksprodimaksu, kuna kuna neile ei rakendu käibemaksu
    tagasiküsimisõigust.
Käibemaksu vabastuse puhul
on inimese enda valik, kas ta küsib käibemaksu tagasi Guccilt,
makaronidelt, kommunaalkuludelt või kõigelt korraga – ostis ta
selle endale, kinkis vennale või lubas sõbrannal kasutada oma
käibemaksuvabastust. Lähme ses mõttes äärmusesse, et kui ta
tahab, võib ka tööandjale (või koostööpartnerile) kinkida oma
vabastuse esitades tema tšekid enda nimel vähendades enda
võimalusi. Peaasi, et tšekid (arved) on olemas ning neid kasutab
vaid üks inimene korraga (vajadusel võib ka jaotada ostud sama arve
peal alaarvete moodustamise teel nt). Igal ühel võivad vajadused
olla erinevad ja mis see otseselt teiste asi ongi – teised ju ei
vastuta olulisel määral tema eest isegi mitte praegu.
Kohad, kust riik teenib raha
tagasi.
  1. Kui tulevane lisaraha
    ostudeks on 1,5 miljardit, siis käibemaks on sellest u 0,3
    miljardit. Tähendab ettevõttele jääb 1,5-0,3=1,2 miljardit oma
    kulude katteks. Ülejäänud 1,2 miljardist omakorda 0,3 miljardit
    või enam jääb Eestisse (marginaal 25% lõpphinnast nt), millest
    makstakse lõpuks u 0,15 miljardit maksudeks (kohe või läbi
    allhankijate töötajate).
  2. Tuues tootmise kohe
    algetapist Eestisse tagasi, on eelarvele kaotus u 0,5 miljardit,
    kuna kogu raha, see 1,2 miljardit peale seda kui riik oma käibemaksu
    kätte sai, jääb Eestisse ja alles peale maksude maksmist, u 0,6
    miljardit, liigub osa välja (turismireisid jms). Riik saab siis 0,9
    miljardit tagasi. See 0,6 miljardit läheks välismaale ka siis, kui riik selle
    peatöövõtjate kaudu rahvale tagastab. Peatöövõtjad on aga
    enamasti keskmisest varakamad, kellele päikesereisid on
    tavalisemad. Nüüd aga jääb see raha ühtlasemalt kätte, mis
    tähendab, et päikesereiside peale vast nii suur protsent enam ei
    kulu riigieelarve kulutustest.
  3. Sisuliselt võime
    kaotada ära käibemaksuerisused ning turistid jt mitte meie
    maksuresidendid (lihtsalt öeldes, et alaline elukoht pole Eesti)
    maksavad ikka meie käibemaksu, mis koguneb riigile.
  4. Väiksemad
    toimetulekutoetused. Neid vahendavad sotsiaalametnikud võib
    enamikus rahus koondada. Iga koondatud ametnik on 1000 või enam
    eurot võitu kuus, mis kompenseerib 10 inimese tagastussumma
    automaatselt.
  5. Kuna lihtsatest
    inimestest ümbrikupalgalised tahavad kõiki hüvesid omale kätte
    saada, siis saab jälgida ka deklareeritud tulusid ja käibemaksu
    tagasinõudeid ning oluliste ebakõlade puhul hakata “uurima
    elu”.
Lastele kui tulu
mitteteenijatele rakendatakse sama määra, mis vanematele. Sellega
saame jätkata tuntud põhimõttega – kõik maksu all (tulu- ja
käibemaksu) või -vaba, millest praegu paraku leiame ka erandeid ja
eks neid jääb mingil määral ka olema.
Selle käigus keegi võib
saada käibemaksu tagasi enam, kui on tulu teeninud. Olgu, ju ta on
selleks kasutanud teise rikkust. Kingitused inimeselt inimesele või
juriidiliselt isikult füüsilisele (st inimesele) hädavajaduse
rahuldamiseks olgu samuti erinevate tulumaksude vabad.

Kokkuvõttes on meie
riik rajatud maksustamise ja majanduse mõttes vabaturumajandusele.
Riik aga on sellest irdunud ning tuleb tagasi tõmmata õigele
rajale, st see hakkab tegelema vaid hädavajalikuga. Tuleb maksustada
rikkuse tarbimisele võtmist (tulu- ja käibemaks nt), aga mitte
tarvitamist ennast (erinevad varamaksud), ja hakata tunnustama
maksuresidendist inimese vajadust olla elus pere ja edasi töötamise
jaoks ning viia ellu strateegiline muudatus mõttemaailmas –
selleks rakendada lisaks senistele maksumeetmetele ka teatud
summas käibemaksuvabastust ilma küsimusi küsimata.

Comments

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga